Livets Goda: "Akademiska Vinförbundet växer snabbt vid Sveriges universitet och blickar mot Bordeaux"

Akademiska Vinförbundet växer snabbt vid Sveriges universitet och blickar mot Bordeaux

Länk till artikel i Livets Goda: http://www.livetsgoda.se/akademiska-vinforbundet-vaxer-snabbt-vid-sveriges-universitet-och-blickar-m...

Det som numera är en rikstäckande ideell vinprovarorganisation grundades våren 2015 i Uppsala, eftersom det saknades en förening för vin- och matintresserade studenter. Vännerna Jonathan Rex, Daniel Schmitterlöw och Albin Wiklund ville ha en förening med syfte att sprida intresset för och öka kunskapen inom vinkunskap på ett avslappnat och roligt sätt, kombinerat med sociala aktiviteter – till priser som passar studenter. Det lade grunden för Uppsala Akademiska Vinsällskap, som snabbt fick stort intresse, och inom kort hade föreningen flera hundra medlemmar med regelbundna provningar och andra aktiviteter.

Tidigt började studenter vid andra lärosäten visa intresse, varpå Akademiska Vinförbundet bildades för att skapa en plattform som bland annat bidrar med struktur, kunskap, tillgång till nätverk, marknadsföringskanaler och diverse digitala funktioner. Lokalföreningar finns idag i Uppsala, Lund, Umeå och Linköping med planerade uppstarter i Stockholm och vid restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan under hösten.

- Organisationen har nu växt till en sådan storlek att vi är redo för nästa steg. Målet är att nå över 1000 medlemmar i Sverige under 2017 och samtidigt förbereda en delegation för att delta i Left Bank Bordeaux Cup och kanske hålla ett nationellt studentmästerskap i samband med förbundskongressen. För det behöver vi bland annat sponsorer, så fundraising är en av de saker vi arbetar intensivt med nu, säger förbundets ordförande Jonathan Rex.

Förbundets skattmästare Oskar Klavebäck fortsätter:
- Sedan starten har vi haft många samarbeten med aktörer i branschen. En del i framgången och det stora intresset hos importörer, producenter och andra aktörer, ligger helt klart i att vår målgrupp rent generellt är knepig att nå ut till. Det är svårt att nå igenom bruset av allt dessa personer dagligen exponeras för, och detta är akademiker som inom kort går ut i arbetslivet och förmodligen kommer behålla intresset för vin. Även branschen som sådan behöver ett ständigt inflöde av kunniga och intresserade personer, och vi tillhandahåller den plattformen.

Akademiska Vinförbundets motto är ”Låt inte din utbildning stå i vägen för din bildning”.

Läs mer på akademiskavin.se